mandag 15. august 2016

Ny interessant presidentkandidat


Vi må innse at det blir mye nyheter omkring det amerikanske presidentvalget i månedene frem mot valget 8. November. Nå gjelder det å filtrere alt som kommer inn. 
En nyhet jeg tenker å drodle litt omkring er Evan McMullin. Og igjen vil jeg forsøke å forholde meg så partinøytral som mulig, selv om jeg har mine klare verdier. 
McMullin stiller som uavhengig, men bærer preg av et republikansk bakteppe. Han kjører på pro-life.
Støtter opp om Second Amendment. Med sin CIA-bakgrunn støtter han krigføring, men ønsker å styrke intelligence-delen, hvilket er naturlig for ham. Ellers må jeg dra frem en ting. Han ønsker ikke å stenge grensene.

Dette er kanskje det jeg er aller mest redd for i årets presidentvalg. Dersom utfallet blir en kandidat som ønsker å stenge grensene, eller stramme inn for besøkende enda mer - så vil dette få en enorm konsekvens for den amerikanske økonomien, som jo er en av verdens største økonomier. 
Vi vet jo at det finnes både positive og negative sider ved en svingning, og en av de positive er jo, dersom svingningen gjør at valutaen svekkes, som det flere ganger er blitt påpekt, vil det være godt nytt for flere nye økonomier som har lånt opp penger i USD, men husk hva en svak dollar kan ha å si for amerikanske arbeidsplasser: som om ikke det er et problem i utgangspunktet. Det mest nærliggende å anta er jo at valutaen styrkes og USD vokser mot andre valutaer, da vil vi måtte se flere økonomier forberede seg på noen krevende år fremover. Men dette er igjen kun drodling. 

Det ble en avsporing, poenget mitt er - selv om Evan McMullin er republikaner til grunn så har han en veldig viktig kontrast til Trump - nemlig en mer liberal grensepolitikk. 

Og ja - denne da: 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar